Ahad, Mei 10, 2009

DAKWAH MENGUBAH PEMIKIRAN MANUSIA



Kes 1:

Sudin ditakdirkan telah ditangkap ketika cuba memecah masuk sebuah rumah orang kaya di Damansara. Dia tahan di dalam penjara selama beberapa bulan atas kesalahan yang dilakukannya. Namun ini adalah kali ke empat dia dipenjara kerana kesalahan tersebut. Setiap kali dibebaskan dia masih lagi terus dengan tabiat lamanya iaitu mencuri.

Bagi Sudin, dia tidak rasa serik untuk mencuri walaupun dia tahu perbuatannya itu salah dan tahu akan akibat buruk yang akan menimpa jika dia ditangkap mencuri lagi. Rasa EAGER dan terlalu OBSESS untuk melakukan amalan mencuri memang memelikkan semua orang. Malah di zaman kecilnya dia selalu dipikul oleh bapanya sebegitu teruk kerana kesalahannya itu tetapi ternyata sikapnya tidak pernah berubah. Masih minat untuk mencuri dan terus mencuri.

Kes 2:

Aiman seorang pemain bola sepak yang masih muda. Impian Aiman adalah untuk mewakili negara ke peringkat antarabangsa. Aiman menunjukkan kesungguhan yang tinggi bagi mencapai cita-citanya itu.

Kerana terlalu mengejar impiannya, Aiman sendiri pernah mengalami banyak kecederaan yang serius sepanjang sesi latihan dan perlawanan yang disertainya. Namun, tidak pernah sekali pun Aiman putus asa. Dan yang terbaru kejadian 2 minggu lepas. Kecederaan di lututnya sehingga menyebabkan die terpaksa menjalani pembedahan dan terpaksa rehat hampir 3 bulan. Rakan-rakannya pernah bertanya;

“Engkau tak serik ke main bola?”

"Aiman tak kisah,.. dah minat aku, kalau kena lagi teruk dari ini pun aku tak kisah” jawab Aiman selamba.

............................................................................


Saya ingin membawa pembaca mengkaji 2 kes di atas. Walaupun kes-kes ini berbeza namun nilai yang ada di dalamnya adalah sama. Timbul bebarapa persoalan di sini.

1) Mengapa Sudin dan Aiman terlalu obsess dengan matlamat dan minat mereka walaupun mereka sanggup berdepan dengan cabaran?

2) Apakah yang menyebabkan mereka ini tidak ambil kisah dengan perkara buruk yang seakan pasti menimpa mereka jika mereka terus dengan sikap dan kehendak mereka?

3) Manusia jenis apakah mereka ini?


Bagi jawapan nombor 3, mereka masih manusia biasa seperti kita. Mempunyai akal dan nafsu seperti manusia biasa.Tetapi oleh kerana kita tidak mengenali satu sifat rahsia yang tersembunyi yang diciptakan oleh Allah dalam diri kita, maka pertanyaan ini timbul.



Hasil kajian pakar-pakar psikologi mengatakan manusia itu lebih cenderung terarah kepada apa yang diminati dan apa yang dipercayai baik pada pemikiran mereka. Ini adalah sifat lumrah manusia.

Contoh mudah dilihat kepada anak kecil yang ‘degil’ dengan keinginan mereka terhadap sesuatu walaupun dipandang salah oleh orang lain. Contoh anak kecil ini amat sesuai melambangkan sifat fitrah manusia kerana perilaku anak kecil ini masih belum terpengaruh dengan faktor masyarakat persekitaran secara keseluruhan.

Manusia sememangnya terdorong melakukan sesuatu berdasarkan pertimbangan apa yang difikirkan baik oleh akal mereka lebih dari pertimbangan-pertimbangan lain. Cuma perlu jelas, nilai baik pada pemikiran manusia mungkin pada hakikatnya betul dan mungkin juga salah.

Pada sudut negatif, biasa kita dengar seorang penagih dadah terus menerus menangih sedangkan nyata tabiat menagih ini adalah salah malah haram disisi Islam. Mat Rempit terus merempit walaupun dia tahu dia boleh ditimpa kemalangan maut. Ahli politik memberi rasuah walaupun ianya jelas merupakan amalan buruk.

Mereka semua tahu bahawa tindakan mereka salah malah jika kita bertanya kepada mereka, mereka pasti akan mengakui kesalahan tersebut. Namun mereka masih terdorong untuk terus melakukannya. Mengapa mereka bersikap seperti itu?. Hal ini kerana pada pertimbangan mereka, mereka puas dan menguntungkan diri mereka, lantas mereka terus melakukannya.

Pada sudut positif, biasa juga berlaku seorang pejuang Islam berjuang dengan berani menuju syahid walaupun dia pasti akan terseksa atau mati di medan. Seorang aktivis masyarakat bertindak melakukan sesuatu walaupun dia tahu akan ada golongan yang bakal menentangnya. Malah lebih dari itu seorang ulama contohnya Imam Ahmad Bin Hambal sanggup berkata benar mempertahankan hujahnya walaupun dia terpaksa membekam di dalam penjara.

Semua ini secara umum menunjukkan manusia akan bertindak mengikut pertimbangannya atau apa yang dipercayainya.

Justeru bagi mengubah tingkah laku manusia, disinilah suisnya. Dalam metodologi dakwah, pemikiran manusia ini yang perlu dituju dan diubah bagi mendapatkan perubahan kepada mad’u.

“Ustaz, tak guna ustaz bagi tahu kepada Mat Gian tu yang dadah ini haram. Tak akan mengubah apa-apa. Dia mesti hisap jugak benda haram tu. Sampai bila-bila pun tak akan berubah. ”

“Baik ustaz ubah fikiran dia supaya dia boleh pikir sendiri yang dadah tu tak baik untuk diri dia. Waktu itu dia sendiri akan ubah diri dia, tak payah ustaz susah-susah.”

Silapnya pendakwah adalah kita jarang berusaha mengubah manusia dari dalam dirinya sendiri persepsi manusia). Ramai yang yang lebih suka menghukum sesuatu dan menyuruh orang untuk mengikut ‘hukum’ kita. Sekalipun penghukuman kita adalah benar, tetapi dari satu segi kita tidak berapa teliti dalam mengajak orang lain untuk berubah.

Kita imbau generasi para sahabat hasil tarbiyah direct dari baginda Rasulullah terhadap mereka. Contoh mudah tatkala turunnya pengharaman arak secara total, lantas para sahabat menyimbah air arak ke jalan-jalan tanpa banyak soal sedangkan tabiat minum arak merupakan tradisi bangsa Arab turun-temurun.

Bilal Bin Rabbah pula sanggup menanggung azab siksaan yang tidak terduga hanya kerana beriman dengan kalimah Tauhid sepenuh hati dan memasakkan keyakinan yang mendalam bahawa kepercayaannya itu adalah yang betul.

Bagitu juga kisah para sahabat yang lain hasil tarbiyah dari Rasulullah.
Semua tindakan mereka ini terdorong atas diri mereka sendiri. Itulah yang dinamakan sebagai Iman. Iman yang sempurna membuahkan kepercayaan yang jitu terhadap sesuatu yang telah disyariatkan oleh Allah S.W.T. Maka segala tindak-tanduk adalah datang dari hati bukan dibuat-buat.

Maka dari itu, para pendakwah hari ini perlu sedar faktor pengubah yang paling berkesan pada diri manusia. Pemikiran mad’u yang perlu didorong agar mereka mampu menilai sendiri di mana duduk letaknya Islam dalam diri mereka. Akhirnya mereka sendiri yang akan menilai dan menerima Islam itu sebagai cara hidup.

Semuanya terletak pada perubahan pemikiran bagi mengubah individu tertentu. Andai kita selaku pendakwah dapat mengubah pemikiran(fikrah) seseorang, 90 % perubahan telah kita lakukan dan dakwah kita sudah berjaya.

Wallahu A’lam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan