Jumaat, Oktober 02, 2009

PENGARUH FILEM SERAM DALAM PEMIKIRAN MELAYU...




“Buka tv asyik cerita hantu saja, lain tak de,” ayah saya merungut.

“Kenapa ayah,” tanya saya spontan.


Sambil berjalan ke arah ruang tamu, sempat juga saya mencapai laptop saya. Sudah menjadi kebiasaan setiap kali ingin menaip assignment, kerusi kayu di ruang tamu tempat yang paling selesa bagi saya menaip.


“Rancangan Tv ni, tak habis-habis tunjuk cerita hantu. JANGAN PANDANG BELAKANG lah, CONGKAK lah, PULANGKAN lah, macam-macam,” sambungnya lagi.

“Hari raya pun banyak cerita hantu,” bertambah-tambah ayah merungut. Bukan itu sahaja, kepala juga digeleng tanda tidak puas hati.


“ Nak buat macam mana, orang Melayu ni serasi dengan hantu,” jawabku berseloroh.

Entah macam mana boleh terpancul statement sebegitu. Tetapi apabila difikirkan semula, mungkin juga ada kebenarannya. Semakin hari semakin laris cerita-cerita hantu di negara. Malah menjadi tatapan sama ada kaum tua atau kaum muda.


“Budak-budak pun suka tengok cerita hantu, diorang dah tak takut dah sekarang ini. Kat Tv9 tu apa nama cerita hantu kelakar tu?,” soal ayah.


“Hantu CEPLOS, hantu yang paling pelik kat alam Melayu ni,” gelak besar saya.


“Hantu macam tu pun ada orang minat ke?” perli ayah.


“Entah lah, orang Melayu,” jawabku ringkas.


Lalu saya membuka laptop, mungkin cerita hantu ini menarik untuk saya tulis dalam blog. Paling tidak, saya boleh mengajak orang lain untuk berfikir bersama.

**********************************


Makhluk halus seperti Jin dan Syaitan sememangnya wujud hidup bersama dengan manusia di atas muka bumi Allah. Dalil asas yang biasa kita ketahui membuktikan kewujudan mereka adalah dari sepotong ayat Al-Quran;




Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku. (Al-Dzariat:56)



Bagitu juga terdapat 40 ayat dari Al-Quran yang bercerita mengenai penciptaan, peranan dan kisah-kisah tentang kewujudan Jin atau makhluk halus ini.

Juga sebuah kisah yang agak masyhur yang diriwayatkan oleh Ibnu ‘Abbas ketika mana Rasulullah sedang bersolat bersama sahabat-sahabatnya di suatu tempat bernama Tihamah. Lalu ketika itu telah melintas sekumpulan Jin yang kebetulan melalui kawasan tersebut. Maka didengari s etiap bacaan ayat suci Al-Quran dengan begitu cermat, lalu mereka berkata,


“Demi Allah, inilah (dengan diutuskan Rasulullah) yang menghalangi kita dari mendengar berita-berita dari langit,”


Kisah ini dirakamkan serta menjadi Asbab Nuzul ke pada penurunan ayat pertama dari Surah Al-Jin(72:1)

Bagi masyarakat Melayu, kewujudan jin atau makhluk halus ini lebih sinonim diistilahkan dengan nama HANTU. Hantu yang sering digambarkan mempunyai kuasa tertentu bagi mengganggu kehidupan manusia. Kemunculannya amat menakutkan sehingga terbawa-bawa dalam igauan.


Malah lebih dasyat lagi di alam Melayu, jin turut digunakan sebagai perantara bagi mengubati sesuatu penyakit. Maka sehingga ada yang mem uja bagi mendapatkan sesuatu yang dihajati.
Mari kita perhatikan apa yang telah dirakamlan oleh Allah S.W.T di dalam Surah Al-Fusshilat,


Dan Kami adakan untuk mereka teman-teman rapat (dari jin dan manusia), lalu teman-teman itu memperhiaskan kepada mereka (fahaman-fahaman sesat) mengenai perkara-perkara dunia yang ada di hadapan mereka, serta perkara-perkara akhirat yang ada di belakang mereka dan (dengan sebab itu) tetaplah hukuman (azab) atas mereka bersama-sama dengan umat (yang sesat) dari jin dan manusia yang terdahulu daripada mereka. Sesungguhnya mereka semuanya adalah golongan yang rugi (bawaan hidupnya). (Al-Fusshilat: 25)


Cuma seakan menjadi suatu trend penggiat-penggiat seni terutamanya yang membikin filem semakin berminat menggambarkan aksi-aksi seram dan mistik dalam hasil karya mereka. Ini ditambah dengan penonton yang cukup berminat dengan genre seram menbuatkan lambakan filem seram ini akan ada penonton atau ‘penunggu’ setianya.





Dari satu sudut lain, perlu diteliti kemana sebenarnya arah yang hendak dibawa ke atas pemikiran masyarakat sehingga dilambakkan filem genre seram sebagai sajian kepada tatapa umum.


Mengkhayalkan masyarakat dengan ‘ketahyulan’ dan ‘kesyirikan’ yang melampau tidak akan membawa kearah yang positif.

Di saat masyarakat kini yang mengalami kerapuhan akidah yang membimbangkan, pilihan untuk menyuap mereka dengan adegan kepercayaan serta amalan pemujaan yang karut-marut ini serta menjurus ke arah syirik perlu dikurangkan atau ditiadakan terus.

Jika kemunculan filem genre seram ni atas faktor untuk mengaut untung, maka perlu dinilai semula autoriti pembikin-pembikin filem ini.

Media seharusnya berperanan membentuk ideologi pemikiran. Penerapan elemen-elemen yang sihat seharusnya diutamakan dalam membentuk landasan pemikiran masyarakat.

Diakui bahawa penceritaan kisah-kisah mistik ini membuatkan ramai sebenarnya yang tertarik kearahnya kerana sikap ingin tahu yang mendalam.

Pameran ‘hantu’ yang pernah diadakan di Muzium Negara suatu ketika dahulu amat mengejutkan kerana dianggap berjaya menarik minat sebegitu ramai pengunjung untuk datang melihat sendiri makhluk khalus yang ‘dibentukkan’ dan dipamerkan di sana. Maka ramai juga yang berminat untuk mengkaji kewujudan Pocong, Langsuir, Jenglot dan sebagainya.

Mufti dan cendekiawan Islam di negara ini terpaksa melontarkan pandangan dan kritikan mereka terhadap budaya yang tidak sihat ini.

Sekadar mengetahui kewujudan makhluk halus sudah memadai, namun untuk mendampingi, memuja atau menggunakan makhluk ini atas tujuan dan matlamat tertentu adalah haram. Pendapat ini jelas diutarakan oleh Imam Malik serta Jumhur ulama yang membahas perkara tersebut.

Begitu juga kecenderungan penghasilan cerita genre seram secara agresif ini wajar dihentikan.

Adakah kita mahu melahirkan masyarakat yang takut kepada kewujudan hantu?

Saya lebih bimbang melihat masyarakat hari ini lahir sebagai masyarakat yang diruntun kepercayaan mereka kerana kepercayaan juga berkait rapat dengan persoalan akidah.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan