Sabtu, Mei 29, 2010

KOMUNITI MAHASISWA KERINCHI...



"Jom kita hidupkan KMK," ajak Taufiq.

"Komuniti Mahasiswa Kerinchi?" soal saya.

"Ye lah, Ini projek best ni. Kita nk buat group untuk student luar kampus," tegas Taufiq.

"KMK ini dah pernah ada lah dulu, kita nak hidupkan balik?" kata saya.

"Itu aku tahu. Kalau kau nak aku lantik jadi Bendahari merangkap jurucakap KMK. Sudi tak?" tawar Taufiq.

"Aku ok je,"jawab saya simple.

Nasi goreng ayam dan air bandung yang ditempah tadi dah sampai. Di gerai Ibu berhampiran blok 21 Bukit Angkasa memang sering menjadi tempat kami makan malam selepas maghrib. Di sini juga tempah kami sering brainstorm dan 'bermuhasabah' sesama kami.

'Kalau Pengerusinya Pidu, akulah setiausahanya," gelak Taufiq.

"Kita bukan apa Izzuddin, saja nak buat satu persatuan untuk student luar kampus, boleh lah buat program sikit-sikit dengan masyarakat sini,"

Tangannya sebok menekan-nekan butang di handsetnya. Saya yang dari tadi asyik menghadap ke tv di depan kedai Ibu mula mendekatkan pinggan nasi goreng.

Apa guna student duduk kat Kampung Kerinchi ini kalau tak dapat sumbangkan sesuatu kepada masyarakat sekeliling.

Betul juga kata Taufiq. Mahasiswa adalah golongan yang dikatakan bijak pandai, oleh itu kehadiran orang bijak pandai ini perlu memberi kepada masyarakat sekeliling.

"Ok, aku join, tak jadi masalah" kata saya setuju.

Yang menggerakkan KMK ini tidaklah ramai, seingat saya kami cuma berenam sahaja yang mula berbincang untuk memulakan komuniti ini.

Hanya berbekalkan RM 20.00 kami mulakan perkumpulan kecil ini agar dapat menjadi persatuan luar kampus yang mampu menjaga kebajikan kita di luar kampus.

Alhamdulillah, setakat 3 bulan ini beberapa program yang telah kita usahakan. Antaranya program bacaan Yasin dan doa selamat, Kelas Fardhu Ain untuk kanak-kanak berumur 7 hingga 12 tahun, berjawa membantu beberapa orang sahabat yang dibuang kolej mendapatkan rumah sewa di sekitar Kampung Kerinchi dan beberapa program lain.

Insyaallah, apabila buka sem baru ini kami merancang untuk melaksanakan beberapa aktiviti lain. Harap akan ada yang sudi bersama-sama kami menggerakkan KMK ini.

KMK- Kita adalah keluarga... (^_^)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan