Jumaat, Julai 16, 2010

MENGENALI MALAYSIAKU...


Saya ingin berkongsi sebuah buku dengan pembaca-pembaca blog IB_ADHAM. Sebuah buku yang amat menarik untuk ditelaah dan diambil manfaat daripadanya.

Buku diatas bertajuk MALAYSIA; ASAS PEMBINAAN NEGARA BANGSA, INSTITUSI PEMERINTAHAN DAN LAMBANG KEBANGSAAN. Buku yang mengupas identiti Negara Malaysia dari sudut yang ilmiah berteraskan Perlembagaan Malaysia.

Buku ini ditulis oleh Datuk Chamil Wariya yang perupakan salah seorang penulis di Mingguan Malaysia. Datuk Chamil Wariya merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Institut Akhbar Malaysia (MPI), Kuala Lumpur dan merupakan bekas pengarang urusan TV3, bekas wartawan Utusan Melayu , Suara Rakyat dan Suara Merdeka. Beliau juga pernah berkhidmat sebagai pensyarah sambilan di Universiti Malaya Kuala Lumpur pada tahun 2007.

Buku ini saya jumpa secara kebetulan apabila saya bersama adik saya pergi ke sebuah pameran buku di The Mines Resort 2 bukan yang lalu. Nyaris sahaja saya pulang dengan tangan kosong apabila tiada satu pun dari ribuan buah buku yang dipamerkan berjaya menambat hati saya. Namun mungkin sudah menjadi rezeki, buku putih ini berjaya saya miliki dan memberi kegembiraan serta kepuasan dalam hati saya.

Sudah lama saya mencari buku seperti ini. Dalam setahun ini buku-buku yang saya beli agak berat dari segi tajuknya. Saya mula menukar minat membaca dari buku-buku Gerakan Islam, Hukum-hakam Fiqh dan lain-lain jenis buku yang pernah memenuhi rak meja buku saya kepada satu bentuk penulisan yang kritikal.

Buku setebal 365 muka surat ini menceritakan seta mengupas ‘Malaysia’ secara hitam putih. Tulisan yang saya kira baik dan perlu menjadi bacaan wajib bagi sesiapa yang cintakan negara Malaysia.

Disini saya tuliskan tajuk-tajuk perbincangan yang telah diolah secara menarik dalam buku ini. Secara asas buku ini dipecahkan kepada 3 sub-tajuk utama:-

A) ASAS PEMBINAAN NEGARA BANGSA

1) Permasyhuran Kemerdekaan

2) Persekutuan Tanah Melayu

3) Penubuhan Malaysia

4) Darjat Istimewa Sabah dan Sarawak

5) Penarikan Diri Brunei dari gagasan Malaysia

6) Penyingkiran Singapura.

7) Perlembagaan Persekekutuan

8) Demokrasi Berparlimen

9) Raja Berpelembagaan

10) Kontrak Sosial

11) Kewarganegaraan

12) Kebebasan Asasi

13) Pilihan raya

14) Ekonomi

15) Kedudukan Geografi Malaysia

16) Kkomposisi Penduduk

17) Melayu dan Bumiputera – Tarif Perlembagaan

18) Komposisi Penduduk

19) Hak Istimewa Melayu dan Bumiputera

20) Ketuanan Politik Melayu

21) Asal Usul Bukan Melayu

22) Dasar Ekonomi Baru

23) Bangsa Malaysia

24) Wawasan 2020

25) Islam Hadhari

26) 1 Malaysia


B) INSTITUSI PEMERINTAHAN

1) Yang dI-Pertuan Agong

2) Majlis Raja-Raja

3) Sultan dan Yang di-Pertua Negeri

4) Dewan Rakyat dan Dewan Negara

5) Perdana Menteri dan Jemaah Menteri

6) Menteri Besar dan Ketua Menteri

7) Dewan Undangan Negeri

8) Badan Kehakiman

9) Pemerintahan Darurat – MAGERAN

10) Kerajaan Sementara

11) Suruhanjaya Pilihan Raya

12) Perkhidmatan Awam

13) Kerajaan Tempatan


C) LAMBANG KEBANGSAAN

1) Agama Persekutuan

2) Bahasa Kebangsaan

3) Rukun Negara

4) Jalur Gemilang

5) Lagu Kebangsaan

6) Ringgit Malaysia

7) Darjah Kebesaran

8) Hari Kemerdekaan

9) Pusat Pentadbiran Persekutuan

10) Perayaan Kebangsaan

11) Pakaian Kebangsaan

12) Hari Malaysia

Ini adalah tajuk-tajuk yang dikupas dalam buku tersebut. Untuk memahaminya dengan lebih mendalam selalunya saya memerlukan PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN sebagai rujukan terhadap kupasan yang dibuat.


Antara persoalan serta fakta yang menarik yang saya dapai dalam buku ini ialah:

· Adakah benar kenyataan bahawa Akta Universiti & Kolej Universiti, Akta Polis, Akta Percetakan, Akta Hasutan dan beberapa akta lain bercanggah dengan Hak Asasi yang telah digariskan oleh Perlembagaan Persekutuan seperti yang diperjuangkan oleh Pakatan Rakyat?

· Adakah benar Malaysia hari tidak seperti yang dikehendaki oleh Perlembagaan Persekutuan 53 tahun lalu?

· Majlis Eksekutif, Badan Kehakiman dan Judisiari; adakah benar-benar terpisah atau realitinya ketiga-tiga badan ini telah dikuasai oleh Majlis Eksekutif.

· Datuk Rais Yatim mengatakan bahawa Jemaah Menteri yang ada di Malaysia jauh lebih berkuasa dari Jemaah Menteri di Britain hari ini. Adakah ini benar?

Buku diatas akan menjawab soalan-soalan tersebut dan menerangkan apakah Malaysia yang ada pada hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan