Ahad, Julai 04, 2010

MENGIMBAU KENANGAN ZAMAN SEKOLAH RENDAH..


(Gambar kelas sewaktu di darjah 2. Penulis di barisan tengah nombor 6 dari kiri)



"Oit Din, kau ingat tak lagi aku?" tanye seorang sahabat di kaki lima koridor.

Saya mengetap bibir. Kisah 10 tahun dahulu cuba untuk saya kenangkan.

"Maaf, tak berapa nak cam,"saya jawab.

"Aku Basyari lah," kata-katanya memaksa saya terdiam seketika.

"Ya Allah, baru aku perasan," akal saya mula mengenang susuk tubuh kecil Basyari 10 tahun dahulu. Kecil sahaja orangnya tidak seperti hari ini.

"Itu Asyraf, Irwan, Shashidaran,. Ramai lagi yang datang," kata Basyari.

Seorang demi seorang mula saya ingat. Dahulu mereka adalah kawan baik saya.

Sepuluh tahun yang lepas, masing-masing masih budak hingusan. Sekolah Rendah Kebangsaan Gombak Satu adalah 'syurga' bagi kami.

Kebetulan hari ini SRK Gombak (1) menyambut Jubli Emas. Maka dijemputnya seramai mungkin bekas- bekas pelajar untuk hadir merayakannya.

"Izzuddin baru sahaja dilantik menjadi Ahli Jawatankuasa Alumni sekolah." kata Cikgu Malek.

Tiada pelajar yang tidak mengenali Cikgu Malek. Tamparan serta herdikan beliau masih dirasai sebagai kenangan yang paling pahit sepanjang bersekolah di sini.

"Iye?,. Memang layak pun. Kau pun dulu bekas Ketua Pengawas kat sini," jawabnya.

Rakan-rakan yang lain turut ketawa.


KERANA FACEBOOK


"Nak jumpa korang punyalah susah. Nasib baik boleh jumpa dalam facebook," saya menyakat.

"Mau tak nye, kau tu yang pergi merantau merata. Lepas habis belajar darjah enam langsung tak tau mana kau pergi," sambungnya lagi.

"Nasib baik ada facebook," kata saya.

Memang benar, siapa sangka member yang dah lama tak jumpa boleh kumpul semua. Ini semua gaga-gara adanya facebook.

Tidak lama. Hanya dalam masa 2 bulan kurang lebih 30 rakan sewaktu di sekolah rendah dapat berjumpa semula.

Bermula hanya dengan main tag gambar. Sesiapa yang punyai gambar sewaktu di sekolah rendah dahulu di'tag' pada yang lain.

Entry kali ini sengaja saya kumpulkan gambar-gambar 'muda' saya dahulu. Terima kasih kepada rakan-rakan sudi berkongsi kenangan indah.


(Gambar kenangan sewaktu di darjah 5 Kenari.)



(Jamuan makan di koridor kelas. Mungkin ketika ini saya asyik melihat makanan sehingga tidak perasan ada kamera yang menangkap gelagat kami)


(Bengkel UPSR di kem D'Ark Resort Janda Baik. )

Tiada ulasan:

Catat Ulasan